Meest gestelde vragen

Tips en trucs van de vakman of juist weetjes van een ervaren fietser. Allemaal om je fiets nog beter in condities te houden. We proberen ze allemaal met je te delen en als het mogelijk is te voorzien van foto’s en filmpjes. Heb je zelf een goede tip voor je collega-fietsers, mail hem dan naar sales@cyclon.nl.

Nieuwe remblokken moeten inderdaad worden ingeremd op de schijven die in je fiets zitten. Alleen hiermee kun je de optimale remkracht krijgen om veilig en comfortabel te fietsen. Veel rijwielspecialisten hebben hiervoor een inremmachine waarmee ze je snel en professioneel kunnen helpen. De adressen vind je op onze site.

De ketting kun je het beste smeren aan de binnenkant van de ketting. Tussen de achter derailleur en het voorblad. Gebruik hier nooit een spuitbus voor, maar een druppelflesje waarmee je goed kunt doseren. Breng het smeermiddel aan door de ketting achteruit te draaien tot dat de ketting in z’n geheel ingedruppeld is. Laat de ketting vervolgens een uurtje staan en de olie intrekken tussen de schakels van de ketting. Verwijderen vervolgens de resterende olie van de ketting door de ketting door een doek te draaien. Je ketting is klaar voor de volgende fietstocht. Het smeren van de ketting doe je bij voorkeur de avond voordat je gaat fietsen om te voorkomen dat de nog natte olie voor vervuiling van het fiets en eventueel de remschijven zorgt. Klik hier voor een handig filmpje van een van onze dealers.

Hoe slechter het weer hoe dikker de smeerfilm moet zijn die je op de ketting aanbrengt. Bij regen moet de smeerfilm bestand zijn tegen water om je onbezorgd te kunnen laten fietsen en je soepel te laten schakelen. Wij hebben onze smeermiddelen ingedeeld naar de weertypes: Dry Lube voor een droge zomerrit, All Weather Lube (voorheen Course Lube) voor het wisselvallige Nederlandse weer. Tot slot Wet Lube voor extreme omstandigheden of voor een Mountain Bike tocht in een nat en vies bos.

Na iedere fietstocht korte aandacht voor je ketting maakt het onderhouden van je fietsketting kinderspel. Pak na het fietsen een poetsdoek. Spray de doek rijkelijk in met Bionet Kettingreiniger. Draai de ketting door de natte doek waardoor het vuil van je tocht simpel verwijderd wordt zonder dat de smeerfilm tussen de schakels van de ketting wordt verwijderd. Eventueel een klein beetje bijsmeren en je fiets is weer gereed. Als je hier even aandacht aan besteed na het fietsen, kun je langer fietsen met een schone ketting zonder de ketting in z’n geheel te hoeven reinigen.

Je fiets schoonmaken doe je als volgt: neem een emmer (warm) water. Spray je fiets in met Cyclon Bike Cleaner en laat dit een paar minuten intrekken. Met de borstels uit de Cyclon Borstelset maak je je fiets snel en eenvoudig schoon en kom je gemakkelijk op de moeilijk bereikbare plekken. Spoel je fiets af met water en laat hem drogen in de zon of maak hem met een doek droog. Snel en gemakkelijk en het verlengt de levensduur van je fiets. Klik hier voor een handig filmpje over het schoonmaken van je fiets.

Het reinigen van je frame, stuurlint, helm en bril is zowel voor je gemak als je uitstraling belangrijk. Je wil natuurlijk wel dat jij en je fiets er goed uitzien en dat je daarnaast ook iets door je bril kan zien. Het reinigen hiervan gaat gemakkelijk en streeploos met de Cyclon Foam Spray. Een product dat te gebruiken is zonder dat er extra water nodig is.

De Foam Spray gebruik je zo:
Stap 1: Spuit de Foam spray van ongeveer 20cm op het desbetreffende onderdeel.
Stap 2: Laat de Foam korte tijd inwerken. (bij hardnekkige vervuiling iets langer).
Stap 3: Neem de Foam af met een vocht opnemende doek.

Je fiets is schoon en je ketting gesmeerd, maar je wilt natuurlijk dat het schoonmaken van je fiets de volgende keer nog net iets makkelijker en minder tijd kost dan nu. Dit kan met de Cyclon Instant Polish Wax.

Nadat je jouw frame drooggemaakt hebt, spuit je de Cyclon Instant Polish Wax erop. Wrijf het vervolgens uit en laat het 5 minuten intrekken. Pak vervolgens een schone doek en wrijf het residu van je fiets af.

Het resultaat is een beschermende wax laag op je fiets, waardoor vuil er de volgende keer nog makkelijker van af gaat. Daarnaast ziet je fiets er weer uit als nieuw. Aluminium, lak en chroom gaat weer glanzen, maar matte frames blijven ook echt mat.

Het schoonmaken van je remschijven doe je zo:
Stap 1: Pak de Cyclon Brake Cleaner en spray je remschijven in. Houdt hierbij wel een doek achter de remschijven, vanwege de schoonmakende werking van de Brake Cleaner. Zo zorg je ervoor dat het niet in de cassette komt wanneer je je remschijf van je achterwiel schoonmaakt. Dit kan ook door de Brake Cleaner op een doek te spuiten en de remschijf zo schoon te maken.
Stap 2: Laat de Brake Cleaner 5 minuten intrekken.
Stap 3: Pak een schone doek en haal het residu van je remschijf af.

Nu zijn je remschijven weer schoon en kun je zonder piepende schijfremmen weer veilig op pad!
Waren je remschijven al schoon en piepen ze nog steeds? Kijk dan of de schijven nog recht en niet gebogen zijn en of de remblokken niet vies en versleten zijn. Is dit laatste het geval, vervang dan zelf je remschijven/remblokken of ga hiervoor naar je plaatselijke fietsenmaker!

Reinigen en beschermen van matte frames
Het reinigen en beschermen van matte frames is net als alle andere soorten frames erg belangrijk.

Voor je matte frame doe je dit zo:
Stap 1: Begin met het schoonmaken van je frame met de Cyclon Bike Cleaner.
Stap 2: Spoel de Bike Cleaner af met voldoende water.
Stap 3: Zorg het frame droog is.
Stap 4: Spray de Cyclon Matt Cleaner op het frame.
Stap 5: Wrijf de Matt Cleaner licht uit.

Het resultaat, je matte frame blijft mat, vuil hecht veel minder makkelijk vast aan je frame en je frame is weer klaar voor je volgende rit!